Saucony Mantra Sport Duathlon Cup 1 Racereport

Vilket namn! Saucony Mantra Sport Duathlon Cup! Det är tydligen så Svenska Duathloncupen heter i år. Jag kommer dock bara säga duathloncupen för att inte krångla till det=)

Nåväl, skitpeppad och taggad till max hämtade jag upp min vän Nisse och drog ut till Lovön där första deltävlingen gick och vi var ute i god tid vilket jag gillar. Fixade och trixade lite med prylarna och värmde upp rejält eftersom tempot förmodligen skulle gå på direkt och det var en liten backe ett par hundra meter efter starten där man inte ville stumna i. Starten gick och jag låg runt 20:e plats då, vid första backen så avancerade jag upp till 7:e plats och det tempot kändes helt ok. Såg att killarna i täten tryckte på lite extra och fick en lucka efter backen och jag kände inte för att täppa den utan höll mitt tempo ut till vändpunkten för att se hur avståndet var. Lättsprungen bana på en skön grusväg ut till vändpunkten och det var relativt öppet så man såg hur man låg till i tävlingen. Vid vändpunkten så hade jag ungefär 2 min till täten skulle jag tippa på. Fick rygg på en kille från SCT  som höll ett lagom tempo och det nöjde jag mig med. Kollade inte en enda gång på klockan så tempot hade jag ingen koll på men i efterhand såg jag att vi legat runt 3.30min/km. I alla fall så höll vi uppe tempot hyfsat in mot första växlingen och jag tror inte vi tappade speciellt mkt på täten.

In mot växling och den gick smärtfritt och snabbt. Upp på Shiven och inledningen av cykelsträckan började med en backe på 300m ungefär så det var inte läge att trycka på för fullt där. Väl uppe på topppen så började jag fippla med spännena på skorna och fick inte i dem riktigt. Kanske därför det är bra att ha en triathlonsko med ett rejält kardborrespänne istället för ett knäppspänne man skall försöka pricka rätt med när man är lite trött. Vinglade lite på vägen och blev omkörd av SCT-killen jag legat i ryggen på under löpet. Efter lite fippel så fick jag i spännena och började trycka på. Lättåkt och medvind i ryggen tryckte jag på rätt så bra. Känslan var underbar att känna det finns fart i benen. Gled om min duellant från SCT och fick upp flytet. Eftersom jag inte hade läst på banan till 110% vilket jag alltid brukar göra så var jag osäker på hur jag skulle svänga på något ställe. Brukar alltid provåka banan innan race nämligen. Kommer till en korsning vid en kyrka där jag ”vet” att jag skall vänster. Killen framför har lite försprång så jag ser honom inte riktigt och tvekar på vart jag ska. 2 bilar står mitt i korsningen så jag börjar vifta med armarna mot flaggvakterna om vart jag ska men det var som att prata med 2 fågelskrämmor. Inte en reaktion om vart jag skulle svänga?! Tappar farten rejält och får bromsa in så jag inte far ner i diket när jag rundat bilarna och insett det svängde mer än jag klarade av i den farten som blev efter den konstiga svängen som blev. Skrek till flaggvakterna att de skulle stoppa bilarna och visa vägen när man frågar i en riktigt tävlingshets. Förmodligen undrade de var de var för idiot som inte visste hur banan gick och de trodde nog inte att man kan ta en sådan korsning i 50 blås! Sen hörde de nog inte vad jag skrek heller men de va rätt gött att få avreagera sig på flaggvakter som inte har koll. Jag har själv stått flaggvakt och vet hur jä%&##la viktigt det är att vara helt säker på att det inte kommer någon cyklist innan man släpper ut bilar i korsningen eller på banan. Speciellt inte 2st som står bakom varandra och bildar kö. Såja, de va lite gött att avreagera sig nu också. Fick lite puls när jag började tänka tillbaka på händelsen=)

Ner i bågen igen och tryck på, då kände jag att jag hade SCT-killen några meter bakom mig. Han hade nog legat på ett lagom avstånd för att kunna bromsa in lite och ta kurvan perfekt bakom de parkerade bilarna i korsningen. Sen kom det som jag inte känt tidigare. Sidvind. När man inte är så bra tränad på cykel så är sidvind jobbigt. Speciellt när man har den fetaste cykeln på marknade med Zipp 808 på. Vilket segel! Hade inte varit problem om jag haft tryck i benen men där var det nada kräm. Började tappa fart och det var tungt i varje litet motlut. Gött att känna det finns mycket att jobba med=) Ungefär samma avstånd till täten vid vändpunkten som jag trodde och det kändes ok. Vände upp mot motvinden och kände igen att fasen vad dåligt tryck jag har när det tar emot lite haha. Heeelt kasst! Kämpade hela vägen mot vändning och körde samma varv igen. Blev omkörd av SCT och någon mera. Höll mitt tempo och försökte inte haka på i något för högt tempo, känns bra att man ändå har kvar rutinen trots man är helt kass. Tappade nog egentligen ingenting speciellt på täten under cyklingen men blev ifrånkörd av ett par som körde om mig.

Sista växlingen till löp. Växlingen gick bra igen och struttade iväg rätt tungt men höll huvudet högt och kände mig motiverad. Efter ungefär 400m så kom det. Håll! Helt värdelöst är det att få håll!! Det enda som hjälper är att sänka farten eller att gå. Sänkte farten rejält och gick vid vändpunkten. Blev omsprungen av 2st sista 2.5km. Det kändes väl inte som en större förlust då jag ändå inte slogs om pallplacering. Spänstade in på 10:e plats och 4.43 efter vinnaren.
Efteråt kändes det skitbra, så jäkla kul att köra duathlon=) Jag vet ju hur dåligt jag har tränat i vinter/vår. Har ju inte cyklat längre än 9km sen i september typ så nu är det andra puckar.

Brickträning och en hel del cykel står på schemat kommande veckor. 10:e plats suger men det känns bra med tanke på hur mkt de som är i täten på loppet tränar=)

På söndag är det duathloncup i brottby. Eller ska jag säga Saucony Mantra Sport Duathlon Cup i Brottby som Spif triathlon anordnar.

Guasch! Ja racereports kan ju bli lite långa. Försöker fortfarande skriva lite kortare inlägg men jag är rätt dålig på det.

Bjuder bara på 1 bild denna gång. Efter målgångskort=) Jag och Nisse som för övrigt kom 2:a i motionsklassen och han körde på min linjecykel som han aldrig provat förut. Höjde sadeln lite bara innan start hehe.

Inlägget innehåller nog en del stavfel osv. Reserverar mig för allt möjligt jox då jag ej korrläst;)

Adios!

//Mackan

Om sportmackan

punkt punkt punkt
Det här inlägget postades i Cykling, Duathlon, Löpning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Saucony Mantra Sport Duathlon Cup 1 Racereport

1. TomW skriver:

Så där ja! Spännande läsning! Bra jobbat!